8 klasa i co dalej?

Wszyscy zadajemy sobie to pytanie. Niektórzy z nas już to wiedzą, ale są też tacy, którzy nadal nie mają pomysłu co chcą robić w przyszłości albo mają ich tak dużo, że nie potrafią zdecydować w jakim iść kierunku. Ja należę do tych ostatnich.
Część uczniów przy dokonywaniu wyboru potrzebuje pomocy i porady, dlatego pytają starszych kolegów i koleżanek jak sobie radzą w danym kierunku. Porad udzielają rodzice i doradcy zawodowi. Istnieją też różne strony dla uczniów klas 7- 8 pomagających w dokonaniu wyboru, np.Waszaedukacja.pl albo Mapakarier.org.


„Kim byś chciał/a być w przyszłości?” Kiedy byliśmy mali, każdy z nas chociaż raz usłyszał to pytanie. Wtedy odpowiedź była prosta, chcieliśmy być astronautami, policjantami, weterynarzami albo sławnymi osobami. Moja 8-letnia kuzynka odpowiedziała na to pytanie „Chcę być influencerką!”. Nasze dziecięce marzenia często nie przetrwały próby czasu. Teraz podchodzimy do tego tematu bardziej racjonalnie i realistycznie. Rozmawiałam z rówieśnikami na ten temat i okazało się, że przy wyborze szkoły biorą pod uwagę nie tylko swoje pasję ale też oceny i możliwości. Można też postąpić tak jak Szymon R., który powiedział: „Chyba pójdę do liceum ogólnokształcącego i będę miał dodatkowe 4 lata na wymyślenie co chcę robić”.

Liceum Ogólnokształcące Nr XV im. Jana Kasprowicza
Osobiście myślałam nad kształceniem się w kierunku graficzki 3D ale moja mama powiedziała, że to nie jest zawód przyszłości bo graficy mogą zostać zastąpieni przez AI.
W dużych miastach takich jak Łódź, Warszawa czy Poznań są liczne szkoły ponadpodstawowe, co nie zawsze pomaga w wyborze. Szkoły próbują nas zrekrutować pokazując się z jak najlepszej strony. Często w materiałach promocyjnych próbują nas przekonać, że po zakończeniu danej szkoły czy klasy będziemy mieć zagwarantowane zatrudnienie a nasza praca będzie ciekawa i dobrze płatna.

Z rozmów ze starszymi kolegami i koleżankami wiem, że to nie zawsze jest prawdą a atmosfera w szkole różni się od tej przedstawionej w trakcie „dni otwartych”. Ola W. uczennica 1 klasy liceum ogólnokształcącego z, którą rozmawiałam powiedziała „Wychowawczyni jednej z klas opowiadała o osiągnięciach szkoły, wspaniałej atmosferze i wielu kołach zainteresowań, do których można się zapisać. Niestety nie wszystko okazało się do końca prawdą. Byłam wyśmiewana przez rówieśników i nie otrzymałam odpowiedniej pomocy a kół zainteresowań jest zaledwie kilka. Teraz zastanawiam się nad zmianą szkoły”. Są też oczywiście uczniowie, którzy twierdzą, że bardzo dobrze wybrali i uczą się w szkole, którą polubili.
Od 7 klasy uczestniczymy w zajęciach doradztwa zawodowego, odwiedzamy szkoły gdzie uczestniczymy w zajęciach, które mają nam pomóc w wyborze. Mnie te zajęcia nie do końca pomogły ponieważ podobała mi się większość warsztatów, w których brałam udział. Wyboru nie ułatwiają też nasi rodzice występujący w roli doradców ponieważ często zawód, który wykonują obecnie nie jest tym o, którym marzyli jako nastolatkowie. Ponadto wiele zawodów dostępnych w wcześniejszych latach obecnie nie jest potrzebnych lub są zastępowane przez sztuczną inteligencję.
Problem z wyborem dobrej szkoły ponadpodstawowej mogą też mieć uczniowie różnymi problemami np. niepełnosprawnościami, „dysami” itp. Szkół właściwie przystosowanych jest bardzo mało, często są zlokalizowane jedynie w dużych miastach. Według mnie jest to dyskryminujące i wykluczające uczniów z takimi problemami. Mama Olka D. powiedziała „ To oburzające, że mój niedosłyszący syn musi dojeżdżać ponad godzinę do szkoły przystosowanej do jego niepełnosprawności”.

Zespół Szkół Specjalnych Zawodowych nr 2 w Łodzi
Prócz szkół publicznych są też szkoły prywatne, lecz nie wszystkich rodziców jest stać na regularne płacenie czesnego. „ Znalazłem szkołę moich marzeń! Jest tam wszystko co sobie wyobrażałem: dużo praktyki, świetni nauczyciele, profesjonalny sprzęt do nauki zawodu. Niestety gdy poszedłem na „dni otwarte” okazało się, że czesne wynosi 1000zł i moich rodziców nie byłoby stać nawet gdyby sprzedali samochód.” Powiedział Karol O.

SEI zespół szkół prywatnych
Pomimo wszystkich napotykanych przeszkód musimy dokonać tego ważnego,
mogącego zdecydować o naszej przyszłości wyboru. Starajmy się go dokonać wspierając się opiniami rówieśników, rodziców, doradców zawodowych. Przede wszystkim jednak starajmy się kierować naszymi zainteresowaniami i możliwościami.
Zanim zdecydujesz na jaki kierunek chcesz iść zadaj sobie jedno kluczowe pytanie: „ Czy to na pewno jest zawód, który chciał/abym wykonywać za 10 lat?”.
Zuzanna Aleksandrowicz
Kl. 8a
Dodaj komentarz